Saturday, October 11, 2014

Resepi mudah : Daging rempah celup tepung

Assalamu'alaikum

Sempena bulan korban ni, saya yakin ada antara kita yang bahagian sejuk beku peti sejuknya penuh dengan daging korban kan.hehe.

Saya juga tak terkecuali. Lagi pula, peti sejuk saya saiz comel, memang padat la ruang sejuk beku tu. Walaupun, sebahagian daripadanya ada dikongsikan pada jiran, tapi kuantitinya masih banyak untuk 2 orang dewasa habiskan.

Maka, setiap hari saya memikirkan idea resepi berasaskan daging yang luar dari kebiasaan menu harian keluarga saya.

Dan alhamdulillah, saya dapat 1 resepi mudah tapi menarik (pandangan peribadi) yang dikongsikan kawan baik saya di Facebook. Tapi, nama resepi ni saya reka sendiri.ngeh3

Sempena bulan mulia ni, saya nak kongsikan resepi simple ni dengan anda.

Daging Rempah Celup Tepung

Bahan-bahan
Daging 500g - dipotong sederhana nipis
Serbuk lada hitam
Jintan putih
Jintan manis
Ketumbar
Garam
Telur 2 biji
Tepung gandum 1 cawan
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya
1. Perap daging bersama garam dan rempah ratus selama lebih kurang setengah jam (lebih lama lebih sedap)

2. Panaskan minyak.

3. Pukul telur. Celupkan daging ke dalam telur. Kemudian, salutkan dengan tepung.

4. Goreng hingga garing.

* Boleh dimakan bersama aneka sos

No comments:

Post a Comment