Tuesday, September 30, 2014

HAJI



Assalamualaikum

“Dah daftar haji belum?” seorang sahabat bertanya

“Dah, tapi tahun 2035” Jawab saya ringkas

Itu apabila saya mendaftar haji pada tahun 2010 sejurus selepas saya berkahwin. Daftar bersama isteri.

Inilah kuasa kuota yang ditetapkan oleh pihak berkuasa Malaysia. Kena ikut giliran lah.
Namun, saya sudah bersyukur kerana perkara pertama yang perlu dilakukan telah saya lakukan iaitu “DAFTAR”

2035 umur saya 51 tahun.

Kuota Haji jika kita mendaftar sekarang adalah pada tahun 2073 dan akan meningkat dengan pertambahan pendaftaran.

Ramai juga yang berfikir untuk tunggu ‘kaya sedikit’ barulah nak daftar. Kalau lambat sangat nanti guna pakej yang mahal-mahal untuk ke tanah suci.

Cuma bagi saya, bila kita mendaftar haji, mindset kita akan mula bergerak untuk mencapai impian haji.

Kalaulah Allah mengambil nyawa saya sebelum sempat menjadi  tetamuNya, saya berharap usaha dan impian saya diterima Allah.

Kumpulkan duit lebih kurang RM 1300 terus pergi daftar.

Semoga bermanafaat.


AbuUwais

No comments:

Post a Comment